Motor og gearkasse

Olie og oliefilter

Motoren er bilens hjerte og er selvsagt en stor del af bilen. Der er mange dele på en motor og den skal have løbende vedligeholdelse . Olie og oliefilter skal altid skiftes efter fabrikkens forskrifter. Olien bliver slidt og derved nedsættes smøreevnen. Det er forskelligt fra bil til bil hvornår olien skal skiftes, dette kan man se i bilens servicebog. Er du i tvivl om hvordan det er med din bil, er du naturligvis meget velkommen til at kontakte All Car.
Motorolie findes i mange forskellige typer og det er vigtigt at når der skiftes olie, at der så bliver benyttet den helt rigtigt olie til din bil. Hvis bilen kører mange små og korte ture er det vigtigt at man skifter olie og oliefilter en gang årligt, da der dannes kondensvand i olien og dette nedsætter smøreevnen og slider motoren unødvendigt. Vi benytter altid en meget høj kvalitet af oliemotor fra Valvoline.

Tandrem:

Tandremmen er også en del af motoren og er en vigtigt del, som også kraver løbende udskiftning. Ved udskiftning af tandremmen kan det anbefales at skifte vandpumpen samtidigt. Det er ikke alle biler der har en tandrem. Du er altid velkommen til at kontakt All Car hvis du skulle være i tvivl om hvordan det er med din bil. Vi er også altid klar med et godt tilbud på udskiftning af tandrem og vandpumpe.

Udskiftningsintervallet er meget forskellig fra bilmærke til bilmærke, og fra model til model. Hos All Car er vi altid opdateret på de aktuelle anbefalinger. Vores professionelle mekaniker står altid klar til at skiftet tandremmen på din bil. Vi har det nødvendigt værktøj og derfor kan der være mange penge at spare ved at lade os skifte din tandrem.

Turbo:

Turboen sidder også på motoren, og vi har desværre oftest set at manglende vedligeholdelse kan være skyld i at turboen bliver slidt og derfor bør udskiftes. Der er mange grunde til hvorfor en turbo kan gå i stykker. Vi kan altid hjælpe med at finde ud af om turboen er slidt og bør skiftes. Ved skift af turbo anbefales det ALTID at man renser motoren og skifter olie og oliefilter. 

Tegn på en slidt turbo er manglende trækkræft, fløjtende lyd under kørsel, højt olieforbrug. Såfremt at uheldet er ude og akselen inde i turboen knækker under kørsel kan det være skyld i at hele motoren går i stykker.  De fleste modende dieselmotor har en turbo samt nogle enkle benzinmodeller. Du er altid velkommen til at kontakt All Car såfremt du har spørgsmål til din bil.

Kobling og gearkasse:

Flere og flere moderne biler er med aut. Gear eller semi aut. Gear. Disse gearsystemer har forskellige navne, i forhold til bilmærke og model. Disse former for gearkasser kræver løbende serviceeftersyn og skift af gearolie. Enkle bilfabrikanter har også serviceinternval på manuelgear. Er du i tvivl om din bil kraver løbende olieskift på gearkassen er du meget velkommen til at kontakt All Car. Vi kan altid hjælpe med en pris på et service af netop din gearkasse.

Bilens kobling er en naturlig sliddel og det betyder før eller siden vil det blive nødvendigt at skulle skifte kobling. I koblingen er der mange bevægelige dele som også kan blive slidt. Koblingen har til opgave at forbinde motoren med gearkassen og derved overfører kræfterne fra motoren til hjulende og derved drive bilen enden frem eller tilbage. En nedslidt kobling kan derfor gør skade på selve gearkassen og derfor er det vigtigt at man sørger på værksted hvis man får en mistanke om fejl eller slidtages på koblingen eller en af de andre dele ved koblingen. Er du ikke helt sikker på om der skulle være fejl så er du altid meget velkommen til at komme forbi All Car vi hjælper altid gerne med at kontroller din kobling eller gearkasse.

BOOK EN TID

Der er mange dele på en motor, og det er vigtigt at alle delen bliver vedligeholdt. Ved at komme potentielle skader i forkøbet, kan du spare dig selv for mange penge!
BOOK HER