Motor og gearkasse

Olie og oliefilter

Motoren er bilens hjerte og selvsagt en stor del af bilen. Der er mange dele på en motor, og den skal have løbende vedligeholdes. Olie og oliefilter skal altid skiftes efter fabrikkens forskrifter. Olien bliver slidt og derved nedsættes smøreevnen. Det er forskelligt fra bil til bil, hvornår olien skal skiftes. Det kan man se i bilens servicebog. Er du i tvivl om, hvordan det er med din bil, er du naturligvis meget velkommen til at kontakte All Car.
Motorolie findes i mange forskellige typer, og det er vigtigt, at der bliver benyttet den helt rigtigt olie til din bil, når der skiftes olie. Hvis bilen kører mange små og korte ture, er det vigtigt, at man skifter olie og oliefilter en gang årligt, da der dannes kondensvand i olien, og dette nedsætter smøreevnen og slider motoren unødvendigt. Vi benytter altid en meget høj kvalitet af motorolie fra Valvoline.

Tandrem:

Tandremmen er også en vigtig del af motoren, som kræver løbende udskiftning. Ved udskiftning af tandremmen kan det anbefales at skifte vandpumpen samtidigt. Det er ikke alle biler, der har en tandrem. Du er altid velkommen til at kontakt All Car, hvis du skulle være i tvivl om, hvordan det er med din bil. Vi er også altid klar med et godt tilbud på udskiftning af tandrem og vandpumpe.

Udskiftningsintervallet er meget forskellig fra bilmærke til bilmærke og fra model til model. Hos All Car er vi altid opdateret på de aktuelle anbefalinger. Vores professionelle mekaniker står altid klar til at skiftet tandremmen på din bil. Vi har det nødvendige værktøj, og derfor kan der være mange penge at spare ved at lade os skifte din tandrem.

Turbo:

Turboen sidder også på motoren, og vi har desværre ofte set, at manglende vedligeholdelse kan være skyld i, at turboen bliver slidt og derfor bør udskiftes. Der er mange grunde til, hvorfor en turbo kan gå i stykker. Vi kan altid hjælpe med at undersøge om turboen er slidt og bør skiftes. Ved skift af turbo anbefales det ALTID, at man renser motoren og skifter olie og oliefilter.

Tegn på en slidt turbo er manglende trækkræft, fløjtende lyd under kørsel, højt olieforbrug. Såfremt at uheldet er ude og akselen inde i turboen knækker under kørsel kan det være skyld i at hele motoren går i stykker.  De fleste modende dieselmotor har en turbo samt nogle enkle benzinmodeller. Du er altid velkommen til at kontakt All Car såfremt du har spørgsmål til din bil.

Kobling og gearkasse:

Flere og flere moderne biler er med aut. gear eller semi aut. gear. Disse gearsystemer har forskellige navne i forhold til bilmærke og model. Disse former for gearkasser kræver løbende serviceeftersyn og skift af gearolie. Enkelte bilfabrikanter har også serviceinterval på manuel gear. Er du i tvivl om din bil kræver løbende olieskift på gearkassen, er du meget velkommen til at kontakte All Car. Vi kan altid hjælpe med en pris på et service af netop din gearkasse.

Bilens kobling er en naturlig sliddel, og det betyder, at før eller siden vil det blive nødvendigt at skulle skifte koblingen. I koblingen er der mange bevægelige dele, som også kan blive slidt. Koblingen har til opgave at forbinde motoren med gearkassen og derved overfører kræfterne fra motoren til hjulende og derved drive bilen enden frem eller tilbage. En nedslidt kobling kan derfor gør skade på selve gearkassen og derfor er det vigtigt, at man kører på værksted, hvis man får en mistanke om fejl eller slitage på koblingen eller en af de andre dele ved koblingen. Er du ikke helt sikker på, om der skulle være fejl, så er du altid meget velkommen til at komme forbi All Car. Vi hjælper altid gerne med at kontrollere din kobling eller gearkasse.

BOOK EN TID

Der er mange dele på en motor, og det er vigtigt, at alle dele bliver vedligeholdt. Ved at komme potentielle skader i forkøbet, kan du spare dig selv for mange penge!
BOOK HER